Védettségi igazolvány kockázatértékelés - Somorácz Balázs

Üdvözöllek a honlapomon!
Mobil: + 36 20 9 165 500
e-mail: BSomoracz@gmail.com
Non-stop
Online is elérhető! Online konzultációra kérj e-mailben időpontot!
Somorácz Balázs egyéni vállalkozó
Tartalomhoz ugrás
Védettségi igazolvány kockázatértékelés
A Covid-19 védettségi igazolással kapcsolatos munkavédelmi- és adatvédelmi szabályok
A NAIH tájékoztatója szerint a munkáltató csak kockázatelemzést követően és csak bizonyos munkakörökben kérheti a védettség igazolását. Ha a munkáltató kezeli a védettségi adatot, akkor köteles annak megfelelő intézkedéseket bevezetni. A munkavállaló védettségi igazolását a munkáltató csak bizonyos, tehát kizárólag munkajogi, munkavédelmi, foglalkozás-egészségügyi vagy munkaszervezési céllal kérheti. Ráadásul kockázatelemzést is kell végeznie arra vonatkozóan, hogy ez a munkakörre tekintettel szükséges és arányos intézkedés-e. A felmérést munkakörönként vagy foglalkoztatotti személyi körönként kell elvégezni, a kockázatértékelést munkabiztonsági szaktevékenység (tehát csak szakember végezheti).
Az adatkezelés jogalapja kapcsán a NAIH felhívta a figyelmet arra, hogy a védettség ténye, azaz akár a koronavírus betegségből történő felgyógyulás, akár az oltottság ténye egészségügyi adatnak minősül, amely a GDPR szerint különleges személyes adat.
Ez a védett munkavállaló, a többi munkavállaló, illetve a munkavállalóval potenciálisan kapcsolatba kerülő harmadik személyek (ügyfelek) életének és egészségének védelmét, illetve ehhez kapcsolódóan a munkáltató kötelezettségeinek történő megfelelést szolgálja. Mindezek mellett a munkáltató ezen adatkezelése járványügyi érdeket – mint jelentős közérdeket – is szolgál
Az észszerűség határán belül a munkáltató különbséget tehet védett és nem védett munkavállaló között, például munkaszervezési céllal, ha ez a kockázatelemzés alapján szükséges és arányos intézkedésnek minősül, de a megkülönböztetés diszkriminatív nem lehet (pl. fizetésemelés a védett munkavállalók részére).
A védettségi igazolás alapján az adatok érvényességének ellenőrzése munkáltatói feladat (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér)
Mindezek alapján tehát a munkáltató – hatályos jogszabályi keretek között – kizárólag az applikáció, valamint a védettségi igazolvány, mint közokirat Korm. rendeletben meghatározott adatait kezelheti, a koronavírus elleni védettség igazolásának céljára semmilyen egyéb adatot nem gyűjthet és kezelhet jogszerűen.
Az elvégzett felmérés alapján elrendelt adatkezelés eredményének a birtokában a munkáltató képes lesz megtenni a szükséges szervezési intézkedéseket a munkaszervezeten belül, például a még nem védettek számára távmunkavégzést rendelhet el, vagy védettséggel nem rendelkező munkavállaló munkaállomását védett munkatárs munkaállomása mellé helyezheti.TOP!



Created by SB with with WebSite X5
Vissza a tartalomhoz